White beach - Boracay

2014-02-27
06:31:25
Så här gôtt har vi de just nu :)

White body on white beach ;)

Gustav är lycklig över wifi och Victor är sliten efter att han kom hem 9.20 imorse :P

Ha' dee!

El Nido, Solskydd 50 och otur

2014-02-26
12:36:12
Skrevs den 18/2 på kvällen.. Tyvärr fungerar inte internet så pass bra så jag kan ladda upp bilder :( så blir bara massa text. Får försöka i Singapore sen !

Nu har vi varit några dagar i El nido, resan hit var låång! Det tog 6h med mini van från flygplatsen, men det är väldigt vackert här. The Rough Guide to Southeast Asia boken jag fick från jobbet har varit guld värd att ha! Vi valde boende första natten efter den, men tyvärr avled nästan grabbarna utan AC, själv tyckte jag det var varmt och skönt :) Vi har iaf de senaste dagarna bott på det nyaste och säkert dyraste hotellet i El nido town, men det är jäkligt gemytligt och hotellpersonalen tar verkligen hand om oss :) Hotellet ligger alldeles bredvid en skola och det är kul att gå förbi där och smygjyna när de har lektion. Här om kvällen var det danstävling, många var väldigt duktiga. Jag tänkte på att läktarna var helt fallfärdiga och basketkorgarna hade några slitna trådar bara som hängde kvar i ringen, men ändå verkar alla så glada. De behöver inte så mycket, de är lyckliga ändå.

(BILD)
Puerto Princesa välkomstskylt, det var hit vi flög för att sen åka mini van i 6h. (Lika kurvig väg som i Norge och ibland väldigt gropig grusväg).

Gustav skriver in oss på hotellet

Vi har varit på Island hopping och även inland hopping, det är lite så man gör här, man åker till olika öar och stränder om dagarna. Det finns en strand här i El nido town men det är nästan ingen som är vid den, är mest båtar som lägger till där.  (Fast idag har vi hängt där och jag badade flera ggr, gick bra det också) Jag är den enda som inte bränt mig än, jag hänger i skuggan, har solskydd 50, t-shirt och keps! Syns inte att jag  varit ute i solen men va gör det, ja mår bara gôtt :)

Island hopping från båten

Victor hittade en snäcka på en av öarna

Från dagens strandhäng

Här om dagen va vi till Long beach (Ca1h på en tricykle). Super fin stand och stora vågor som fick en att känna sig som barn på nytt ! Fanns även en skola där i närheten och några barn kom fram och sjöng julsånger för oss på stranden. Den här dagen kallar jag för otursdagen.. för mot eftermiddagen var det en man som fick kramp i vattnet och höll på att drunkna, riktigt otäckt när de bar honom livlös och tuggade fragma, fick veta av hotellpersonalen att han överlevt sen iaf (så det va ju självklart tur). På vägen hem fick vi punka 2ggr och jag lyckades tappa Gustavs nya kamera (den som det blir så fina bilder på bloggen med) på den ända stenen som fanns i princip, blev ett jack men den verkar fungera iaf.. *pjuu*

På vägen till Long beach

Gurra chillar på stranden

(VIDEO)
Skön sång från stranden ;)

Hare bare gôtt

Lagar punka (Snabb kille den där Manuel)

Sen på kvällen fick jag och Gustav reda på att vi inte fick den lägenheten som vi så gärna ville ha och stått 1a i kö på hur länge som helst, men är det inte 1 person som har några fler ködagar som anmäler intresse den sistadagen och tackar ja till den jäkla lyan :( Typiskt! Jag hade ju redan flyttat in och möblerat och allt ! Men iaf, det tar inte slut där.. Vi behövde boka flygbiljett vidare till Boracay senare på kvällen, vilket vi gjorde.. Bara det att istället för att välja måndagen den 17/2 bokade vi.. "jag" måndagen den 24/2 istället :( Shit tror min hjärna gått på semester, jag som brukar va så noga.. Tappade ju Gustavs vantar inne på Tokyo Tower också, jag brukar aldrig göra sånt! Vad händer?

I alla fall de senaste 48h har gått till att sitta i receptionen på hotellet för att försöka boka om de där biljetterna, men det har kostat och krånglat så mycket så man kan knappt tro det är sant. När vi äntligen fått till att vi skulle få ändra biljetten behövde de ringa upp oss för att bekräfta betalningen.. Men tror ni våra telefoner fungerar här? Halebop verkar inte kunna hålla det dom lovar så står fortfarande no service på våra telefoner.. Men efter några pesos laddningar på hotelltelefonen lovade bolaget vi bokat via att de kunde ringa till hotellet istället.. Men tror ni dom gjorde det? Nej.. Vi ringde igen och sen har det hållit på så där.. Vid 02 igår natt freaka Gurra ur när han för sista gången försökte ringa, har nog aldrig hört han skälla ut nån och säga så många svordommar och engelska dessutom :P haha. Vad har hänt med min tur? De där flytet som Pegah alltid säger att jag har? ;)

Nu har vi iaf lugnat ner oss och bestämt oss för att stanna här till 24e och bara ta det lugnt och njuta istället! Som tur va verkar våra kontanter räcka för att stanna tills då, finns ju inte bankomater här, internet fungerar ibland och ström finns inte 24h om dygnet så att använda kreditkort fungerar så klart inte heller ;)

Middag på Squidos

Som sagt superbra bok jag fått av mina fina kollegor! Och i anteckningsblocket jag fick av Natalin skriver jag varje dag i vad som vi gjort och hänt! Tack snälla allihopa!

Nu ska vi göra kväll för imorgon ska vi upp tidigt och köra motorbikes som vi ska hyra över dagen! :)

Ha´deeeee!

Fortsättning..
Oturen fortsatte tyvärr, blev inga motorbikes dagen efter, Gurra vakna å kräktes å hade 40 i feber :/ jag rådgjorde med hotellpersonalen eftersom Gurra va den enda som fått myggbett så blev vi lite orolig. Dom körde oss till sjukan men de ville bara läggs in han på dropp för 10 000kr, å sjukan såg typ ut som fjôse hemma i Thorbygget så vi drog tillbaka till hotellet och mata å vattna han där i några dagar istället. Å nu mår han bra igen :) :)

El nido och folket va fantastiskt, även fast vi spenderade många dagar endast på hotellet. Det va riktigt sorgligt att säga hej då till dom på hotellet i förrgår:(

Men nu är vi på en betydligt mer exploaterad ö - Boracay! Bor på ett hotell mitt på white beach som heter red coconut, super fint! Ganska skönt att hänga på ett mer civiliserat ställe och alla de bekvämligheter det innebär ;) Gillar att kunna variera !

Manila

2014-02-13
04:04:40
Hej då Tokyo, tjena Manila!

Just nu sitter vi å väntar på flyget till Puerto Princessa från Manila. Vi kom hit sent igår kväll och har sovit på ett hotell inatt. När vi åkte taxin till hotellet sa taxichaffören 2ggr att det här är ett väldigt farligt område, gå INTE ut från hotellet.. :/ känns ju lagomt tryggt när en från lokalbefolkningen säger så! De va en vakt vid hotellporten och vi fick smyga med att betala taxin för han va så skraj att bli rånad. Väl inne i hotellet var det jätte fint! Finaste vi bott på än så länge, så det kändes ändå hyffsat tryggt ;) klockan va 01 på natten då så vi somna direkt och fick roomservice frukost på morgonen efter.

Taxin som körde oss tillbaka till flygplatsen idag väntade på oss i hotellets garage, skönt att inte behöva gå ut på gatan där igen :P påvägen till flygplatsen var det flera tiggare som gick mitt i motorvägen, gamla och barn som knackade på rutorna och bad om pengar, så hemskt att se så små barn gå omkring mitt i vägen helt själv, riktigt farligt. Taxichaffören berättar att många i landet är väldigt fattiga och att vi bara ska knacka på rutan så går de iväg till nästa bil (känns tryggt att taxichaffören låste alla dörrar redan innan vi lämnade hotellet).

Väl framme vid flygplatsen är det security check med beväpnade vakter, de i princip öppnade bagageluckan lika snabbt som de stängde den. Inne vid incheckningen va de väldigt brydd på Victors snus, han svara med att det va herbs :) haha!

Men iaf nu väntar vi på nästa flyg och hoppas det blir bättre, ska pröva ta oss upp till El nido. Kanske kommer va dålig åtkomst till internet där, märks om jag inte lägger ut nått på länge :) Jag kommer inte rekommendera nån att åka till Manila iaf som med Tokyo :P

Tack för kepsarna Kicki ! <3

Ha'dee !

Reporting live from the tallest building in Tokyo

2014-02-10
15:34:38
De senaste 2 dagarna har Tokyo bjudit på solsken! Det mesta av snön av tinat bort. Vi trivs jäkligt bra här, vilken häftig stad! Hit borde alla åka nångång :) Vi har hunnit med en del grejjer här också nu, se bilder :)

Besökt Tokyo Tower som är 333m högt!

Like a boss

Utsikt från första stationen på Tokyo Tower

De pirra under fötterna att stå på det här glaset :P

När grabbarna åkte högst upp tog ja mig en glass å diggade till bandet som spelade, lite rolig engelska när de gav sig på en king of pop låt, men bra va det! Kom på mig själv av att sitta å njuta, fick sån där go afterski känsla man har hemma på Ramis afterski! Dock med en glass istället för bärs ;) ( och lite värre utsikt ;))

Idag har vi besökt Tokyo Skytree som är  634m högt!

Tokyo Skytree

Victor går hem hos Japanerna också ;)

Jäkligt häftig utsikt! Här åkte även jag till toppen! Men inte utan att känna mig yr :P

Mkt folk vid Shibuya

Gurra ska köpa lite dricka

Shibuya

Haa' dee !

Tokyo

2014-02-08
12:41:13
Tjenare!

Då har vi förflyttat oss till nästa storstad, Tokyo :) Sista dagen i Peking snöade det så vi spenderade nästan hela dagen på Silk Street och gjorde några fina köp! Som sagt skulle kunna köpa hur mycket som helst där! Hade jag haft plats hade jag handlat åt hela familjen!

Men iaf tidigt imorrse åkte vi från ett snöigt Peking till ett ännu snöigare Tokyo, en del förseningar igen på grund av de dåliga vädret. Väl framme i Tokyo har vi letat och hittat vårt hostel och varit ute å käkat! Måste säga att folket här är mycket mer hjälpsamma än i Peking, och lite bättre på Engelska :)

Just nu chillar vi bara på hotellrummet och kommer nog bli en tidig kväll, är trötta efter dagens resande, hoppas det snöar mindre imorgon så vi kan se oss omkring lite bättre !

Vårt första intryck av Tokyo är iaf WOW! :D

Utanför vårt Hostel

I Tokyo sover man på golve :)

Haaa ´deeee

Mycket att uppleva och se i Peking

2014-02-06
10:41:20
Hej!

Vi har det väldigt bra i Peking! Dagarna går fort och imorgon är vår sista dag här innan vi sticker till Tokyo lördag morgon.
De senaste dagarna har vi besökt Himmelens tempel, shoppat på Silk Street, himmelska fridens torg och vandrat i den Förbjudna staden. Häftiga upplevelser. Vi har haft lite otur med att det mesta fortfarande är stängt i staden på grund av det nya året. Men vi har httat några ställen som har öppet för käk och shopping, och alla turist attraktioner är ju öppna och det är det som är huvudsaken. Ikväll ska vi pröva på Pekinganka, hoppas det är gott !

Snackade med en 26årig kille som jobbade på Silk street igår, han jobbade 12h/dag 7 dagar i veckan, förutom 3 dagar/år då han var ledig (Kinesiska nyåret) Han hade en månadslön på 6000kr, och om vi förstod det rätt så va det en bra lön eftersom han var duktig på engelska, då tjänade man bättre.. Lite skilland mot hemma. Han tyckte vi borde va jäkligt rika som ska resa runt och vara lediga så länge som 3 månader.

Det är många som vill ta kort och tittar lite extra på oss, mest populär är Victor med sitt vita hår, han är nästan lite som en kändis här med paparazzi fotografer efter sig :)

Himmelens tempel

Parad vid Himmelens tempel

Shopping på Silk Street
Man skulle kunna handla hur mkt som helst här, men för mig och Gustav som ska resa i 3 månader blir det lite rivigt att släpa med!

Silk Street
(Gustav fick pruta på Converse och Nike skor åt mig, jag är en värdelös prutare)

Himmelska fridens torg
(Bakom är portarna in till den Förbjudna staden)

Himmelska fridens torg och 2 från Victors stora fanclub :)

Förbjudna Staden och grabbarna har fixat automatic tour guide

Förbjudna staden, ganska lätt att gå vilse där inne då många platser ser likadant ut :)

Utsikt över den Förbjudna staden
(Frusen jynare)

Ha´de!

The Great Wall

2014-02-03
14:01:56
Idag har vi besökt kinesiska muren! Det var just den som gjorde att jag ville åka hit från första början. Riktigt häftigt vare! Vissa partier va sjukt branta och riktigt jobbiga, men vilken utsikt och vilken byggnad! Tanken har slagit mig många ggr här i Kina hur vissa grejjer rent säkerhetsmässigt aldrig hade varit tillåtet i Sverige :P

Jag har såklart börjat bli sjuk nu, ont i hals, rinnande näsa å öm i kroppen! Jäkla skit, säkert bara för man slappnat av å är ledig nu, får hoppas de går över fort. Kanske får leta om dom har nån bra kur på nå apotek annars! :)

Fin utsikt :)

Början på lite brantare parti

Gänget

Efter några timmars vandring var det sjukt kul att åka rodelbana ner :)

Nä nu ska jag pröva sova bort den här jäkla förkylningen! God natt på eck!

Sommarpalatset

2014-02-02
11:42:32
Idag har vi vandrat runt på sommarpalatset i timmar! Både fötter å ögon är trötta, ska strax leta oss ut å käka middag! Solen har tittar fram idag å vädret har varit mkt klarare så luften har också varit mkt bättre :)

Försöker fånga en taxi :)

Jag ser nästan inklippt ut? :P

Fina vyer

Gurra å Victor

Melodifestivalen

2014-02-02
01:29:30
Sann mellonörd som jag är, har jag klivit upp 7 på morgonen och kollat :) Chattade med Camilla om programmet, lustigt att hon ska gå å lägga sig när jag ska kliva upp, svensk tid på bilden :)

Nu ska vi ut å se om nått ställe är öppet så vi kan få oss lite frukost :)

Kinesiskt nyår!

2014-02-01
15:53:13
Insåg att det är kinesiskt nyår nu, så nästan allt är stängt! Har mest gått och sett oss om kring idag, på kvällen har vi letat munskydd som galningar då Gurra fick panik på den dåligt luften! De är som att va instängd i ett garage med en påslagen bil ungefär! Victor är helt däckad och har sovit sen i eftermiddags, nu ska äntligen vi också krypa ner, man blir helt slut av tidsförändringen på 7h. Shit va alla är dåliga på engelska, nästan värre än jag förväntat mig men det gör det hela lite mer spännande också :)

Framme :)

2014-02-01
06:49:00

Flygresan gick bra förutom 1,5h försening! En taxichafför försökte lura oss att vi skulle betala 700kr för att åka till hostelet, men som tur va vägrade vi å  tog en annan där kostnaden blev 100kr istället :P dock lukta taxin hästskit och jag tror min väska kommer lukta lika resten av resan! Haha kommer bli en spännande vecka :)