El Nido, Solskydd 50 och otur

2014-02-26
12:36:12
Skrevs den 18/2 på kvällen.. Tyvärr fungerar inte internet så pass bra så jag kan ladda upp bilder :( så blir bara massa text. Får försöka i Singapore sen !

Nu har vi varit några dagar i El nido, resan hit var låång! Det tog 6h med mini van från flygplatsen, men det är väldigt vackert här. The Rough Guide to Southeast Asia boken jag fick från jobbet har varit guld värd att ha! Vi valde boende första natten efter den, men tyvärr avled nästan grabbarna utan AC, själv tyckte jag det var varmt och skönt :) Vi har iaf de senaste dagarna bott på det nyaste och säkert dyraste hotellet i El nido town, men det är jäkligt gemytligt och hotellpersonalen tar verkligen hand om oss :) Hotellet ligger alldeles bredvid en skola och det är kul att gå förbi där och smygjyna när de har lektion. Här om kvällen var det danstävling, många var väldigt duktiga. Jag tänkte på att läktarna var helt fallfärdiga och basketkorgarna hade några slitna trådar bara som hängde kvar i ringen, men ändå verkar alla så glada. De behöver inte så mycket, de är lyckliga ändå.

(BILD)
Puerto Princesa välkomstskylt, det var hit vi flög för att sen åka mini van i 6h. (Lika kurvig väg som i Norge och ibland väldigt gropig grusväg).

(BILD) 
Gustav skriver in oss på hotellet


Vi har varit på Island hopping och även inland hopping, det är lite så man gör här, man åker till olika öar och stränder om dagarna. Det finns en strand här i El nido town men det är nästan ingen som är vid den, är mest båtar som lägger till där.  (Fast idag har vi hängt där och jag badade flera ggr, gick bra det också) Jag är den enda som inte bränt mig än, jag hänger i skuggan, har solskydd 50, t-shirt och keps! Syns inte att jag  varit ute i solen men va gör det, ja mår bara gôtt :)


(BILD)
Island hopping från båten

(BILD)
Victor hittade en snäcka på en av öarna 

(BILD)
Från dagens strandhäng

Här om dagen va vi till Long beach (Ca1h på en tricykle). Super fin stand och stora vågor som fick en att känna sig som barn på nytt ! Fanns även en skola där i närheten och några barn kom fram och sjöng julsånger för oss på stranden. Den här dagen kallar jag för otursdagen.. för mot eftermiddagen var det en man som fick kramp i vattnet och höll på att drunkna, riktigt otäckt när de bar honom livlös och tuggade fragma, fick veta av hotellpersonalen att han överlevt sen iaf (så det va ju självklart tur). På vägen hem fick vi punka 2ggr och jag lyckades tappa Gustavs nya kamera (den som det blir så fina bilder på bloggen med) på den ända stenen som fanns i princip, blev ett jack men den verkar fungera iaf.. *pjuu*

(BILD)
På vägen till Long beach

(BILD)
Gurra chillar på stranden

(VIDEO)
Skön sång från stranden ;)

(BILD)
Hare bare gôtt

(BILD) 
Lagar punka (Snabb kille den där Manuel)

Sen på kvällen fick jag och Gustav reda på att vi inte fick den lägenheten som vi så gärna ville ha och stått 1a i kö på hur länge som helst, men är det inte 1 person som har några fler ködagar som anmäler intresse den sistadagen och tackar ja till den jäkla lyan :( Typiskt! Jag hade ju redan flyttat in och möblerat och allt ! Men iaf, det tar inte slut där.. Vi behövde boka flygbiljett vidare till Boracay senare på kvällen, vilket vi gjorde.. Bara det att istället för att välja måndagen den 17/2 bokade vi.. "jag" måndagen den 24/2 istället :( Shit tror min hjärna gått på semester, jag som brukar va så noga.. Tappade ju Gustavs vantar inne på Tokyo Tower också, jag brukar aldrig göra sånt! Vad händer? 

I alla fall de senaste 48h har gått till att sitta i receptionen på hotellet för att försöka boka om de där biljetterna, men det har kostat och krånglat så mycket så man kan knappt tro det är sant. När vi äntligen fått till att vi skulle få ändra biljetten behövde de ringa upp oss för att bekräfta betalningen.. Men tror ni våra telefoner fungerar här? Halebop verkar inte kunna hålla det dom lovar så står fortfarande no service på våra telefoner.. Men efter några pesos laddningar på hotelltelefonen lovade bolaget vi bokat via att de kunde ringa till hotellet istället.. Men tror ni dom gjorde det? Nej.. Vi ringde igen och sen har det hållit på så där.. Vid 02 igår natt freaka Gurra ur när han för sista gången försökte ringa, har nog aldrig hört han skälla ut nån och säga så många svordommar och engelska dessutom :P haha. Vad har hänt med min tur? De där flytet som Pegah alltid säger att jag har? ;)

 Nu har vi iaf lugnat ner oss och bestämt oss för att stanna här till 24e och bara ta det lugnt och njuta istället! Som tur va verkar våra kontanter räcka för att stanna tills då, finns ju inte bankomater här, internet fungerar ibland och ström finns inte 24h om dygnet så att använda kreditkort fungerar så klart inte heller ;)

(BILD)
Middag på Squidos

(BILD)
Som sagt superbra bok jag fått av mina fina kollegor! Och i anteckningsblocket jag fick av Natalin skriver jag varje dag i vad som vi gjort och hänt! Tack snälla allihopa!

Nu ska vi göra kväll för imorgon ska vi upp tidigt och köra motorbikes som vi ska hyra över dagen! :)

Ha´deeeee! 


Fortsättning..
Oturen fortsatte tyvärr, blev inga motorbikes dagen efter, Gurra vakna å kräktes å hade 40 i feber :/ jag rådgjorde med hotellpersonalen eftersom Gurra va den enda som fått myggbett så blev vi lite orolig. Dom körde oss till sjukan men de ville bara läggs in han på dropp för 10 000kr, å sjukan såg typ ut som fjôse hemma i Thorbygget så vi drog tillbaka till hotellet och mata å vattna han där i några dagar istället. Å nu mår han bra igen :) :)

El nido och folket va fantastiskt, även fast vi spenderade många dagar endast på hotellet. Det va riktigt sorgligt att säga hej då till dom på hotellet i förrgår:(

Men nu är vi på en betydligt mer exploaterad ö - Boracay! Bor på ett hotell mitt på white beach som heter red coconut, super fint! Ganska skönt att hänga på ett mer civiliserat ställe och alla de bekvämligheter det innebär ;) Gillar att kunna variera ! 


Ha'de!


Kommentarer
Yvonne Jonasson säger:

Gött 7.....ni verkar vara i paradiset allafall.... Tur att Gurra mår bättre hälsa så mkt 😉😃

Svar: Han hälsar tillbaka! Ja det är riktigt fint här 😘
Diana Ljungberg

2014-02-26 | 20:59:53
Helena säger:

OMG!!! Jag dör typ av skratt samtidigt som förfäras lite å... men minns ju du skrev åt mej på whatsapp när du va så frustrerad stackare å kunde inte låta bli å skratta hahaha. Vet ju du är skitnoga å ordningsam åsså tappar du vantar i typ högsta tornet osv haha. Men ni verkar ändå ha det riktigt gött... solskyddsfaktor 50 hahaha. Huvva gofia, kom hem, saknar dej!!! <3

Svar: Haha ja men vi skrattar också! Komiskt också :)

Haha japp krävs 50 för att inte ja ska se ut som en tomat! Haha! Ja saknar dig med! <3 men vill inte åka hem riktigt än.. Hihi men 22 april då jäklar :)
Diana Ljungberg

2014-02-27 | 11:27:55
Bloggadress: http://luzzis.se
Stina Landin säger:

Hej tur att Gustav har blivit bra i magen. Det är inte bara ni som har bokat fel datum på resa.Vi klantade oss när vi beställde flyg till Prag med tjej-gänget. Vi bokade en hel vecka fel och när vi bokade om blev det 900 kr i ombokningsaavg per man +
att det blev dyrare resa då vi ska åka i Kr.himmelsfärdshelgen.
Ni verkar ha det jättehärligt! Fortsätt och njut!
Kram Stina

Svar: Men neej va typiskt! Men skönt att det är fler som gör lika ;) Ja vi har det jätte bra! Ta hand om er! Kram
Diana Ljungberg

2014-02-27 | 23:00:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback